EASTPAK

EASTPAK IS GROOS OP THE BOYSCOUTS & SABINE MARCELIS 

Na een succesvolle eerste samenwerking tussen GROOS en Eastpak vorig jaar Augustus besloten het iconische tassenmerk en het Rotterdamse warenhuis hun samenwerking voort te zetten. Deze editie is Eastpak GROOS op The Boyscouts & Sabine Marcelis.

 Het Rotterdamse warenhuis GROOS biedt een platform voor Rotterdamse kwaliteitsproducten op het gebied van mode-, design-, kunst-, muziek-, literatuur-, film-, delicatessen-, en lifestyle producten. Initiatiefnemer en eigenaar; Tjeerd Hendriks en zijn compagnon Joost Prins hebben net het eenjarig bestaan van GROOS gevierd, maar zijn nu al een (Internationaal) begrip.  

Tjeerd; ‘’Groos is een ander woord voor trots en dat zijn Joost en ik op onze stad, onze mensen, onze creativiteit en onze producten. Vier jaar geleden ontstond het idee om een plek te creëren voor Het Rotterdamse product. Als kunstenaar en levensgenieter kwam ik dagelijks in aanraking met inspirerende Rotterdammers die mooie dingen maakten; van meubels en lekkernijen tot design en mode. Ik miste alleen een plek waar al die gerse spullen verkrijgbaar waren. GROOS is een winkel maar we bieden ook een platform waar Rotterdams talent elkaar tegenkomt, zich bezig houdt met co-creatie en inspiratie. Naast ons platform en de shop zien we onszelf ook al ambassadeurs van Rotterdam, de stad bruist van energie, design, kunst en cultuur en dat willen we graag delen met rest van Nederland…wat zeg ik de hele wereld.’’ 

Na een succesvolle eerste samenwerking tussen GROOS en Eastpak vorig jaar Augustus besloten het iconische tassenmerk en het Rotterdamse warenhuis hun samenwerking voort te zetten. Tjeerd; ‘’Eastpak is geen Rotterdams merk maar maakt zich sterk voor het ‘denk lokaal’ ideaal. Bovendien is Eastpak een constant merk met een rijke historie (1952) en biedt het label graag een podium voor opkomend talent, daarom past het zo goed bij GROOS.’’ 

Vorige editie boden Eastpak en GROOS het podium aan de Rotterdamse denim designer C. Cruden en het sokkenlabel Alfredo Gonzales waar eveneens een Rotterdams team achter zit. Dit keer is het de beurt aan Zelda Beauchampet – ontwerper en eigenaresse van sieradenlabel The Boyscouts – en designer Sabine Marcelis van Studio Sabine Marcelis. Beide vrouwen hebben een sterke link met Rotterdam, - wonen en werken in de stad - en kregen de opdracht een Eastpak product naar keuze te interpreteren als hun eigen werk; een zodanige fusie tussen Eastpak en de twee merken. 

Zelda; ‘’GROOS verkoopt sinds de opening van de shop de gehele collectie van The Boyscouts en geeft een goede presentatie van het merk in onze ‘home town’. Rotterdam is de thuishaven van The Boyscouts, hier is alles begonnen en nog steeds speelt Rotterdam een grote rol binnen ons bedrijf. Ons studio zit in het centrum, de mentaliteit van de stad past bij onze drive en we krijgen veel energie en inspiratie van de mensen en gebeurtenissen. We voelen ons hier thuis. Toen GROOS ons vroeg voor deze samenwerking hoefde we ook niet lang na te denken.’’ 

Zelda heeft in het kader van dit project gekozen voor het zwarte padded pak’r model van Eastpak en combineerde de identiteit van het merk met de esthetiek van The Boyscouts. De rugtas vormde samen met een knapzak het uitgangspunt van het design. De combinatie van vormen en materialen zijn de basis voor het ontwerp; met deze tas ben je klaar voor avontuur! Sabine Marcelis richt zich met haar werk meer op het ontwerpen van installaties en  maatwerk voor galleries en heeft (nog) geen fysieke producten liggen bij GROOS. Marcelis koos voor dit project voor drie Eastpak producten en stripte de tassen volledig van hun originele materiaal. Sabine; ‘’Mijn inspiratie voor deze samenwerking waren eerder uitgevoerde projecten van mij. In 2012 heb ik samen met Miya Kondo een klok ontworpen die door middel van een speciale folie alleen de tijd laat zien als je er direct voor staat. Hierdoor wordt het meer een anoniem object in de ruimte en niet een constante herinnering aan tijd. Verder ben ik momenteel bezig met een doorlopende studie die zich vorm heeft gegeven in spiegels. De spiegels zijn allemaal opgebouwd uit verschillende lagen van kleur, glas, spiegel en speciale folies. Het spel met transparantie en met lagen werken komt steeds terug in mijn werk en deze mix heb ik wederom gebruikt voor mijn interpretatie van de Eastpak tassen.’’

 Om het geheel in Rotterdamse stijl vorm te geven is ook voor de campagne beelden samengewerkt met Rotterdams talent. De Multi getalenteerde styliste, creative director en shop owner  Isis Vaandrager verzorgde de styling en werkte samen met haar vaste partner in crime fotograaf Rotterdammer Ruud Baan. Modellen Carly en Marly en Wout studeren aan de Willem de Kooning academie in de stad. Het dak van het iconische handelsgebrouw ‘Engels’ is als decor van de shoot gekozen en geeft een fantastische uitzicht op de stad. 

Op vrijdag 23 mei 2014 presenteren The Boyscouts en Sabine Marcelis van 17.00 – 21.00 uur bij GROOS trots hun Eastpak creaties die tevens vanaf dat moment te koop zijn bij GROOS. 

Kijk voor meer informatie over GROOS, Studio Sabine Marcelis en The Boyscouts  op; http://groosrotterdam.nl

http://www.theboyscouts.com

http://sabinemarcelis.com

Volg GROOS ook op instagram: GROOSROTTERDAM

                          

GROOS

Schiekade 203

3013 BR Rotterdam

+31(0)20 755 8067

Noot voor redactie:

Voor meer informatie , beeldaanvraag en interview aanvragen> Maureen Steenks (maureen@backtobackpr.com)

 

Eastpak is GROOS op The Boyscouts & Sabine Marcelis is tot stand gekomen met de medewerking van:

Styling: Isis Vaandrager | | http://www.isisvaandrager.com

Fotografie: Ruud Baan |  http://www.ruudbaan.com